QUOTE (TSc @ Di 5.12.2006, 21:45)Ich weiss das dieser Thread schon ziemlich alt ist aber da er in der Wissensdatenbank als aktuelle Referenz zu Diskussionen zu Web 2.0 genannt wird halte ich mich mal daran und mache nichts neues auf.
Hier im Thread wurden fleissig Webseiten nach 1.0, 1.5, 2.0 x.y sortiert.
Aber ganz ehrlich - bei meinem jetzigen Wissensstand kommt mir Web 2.0, vieleicht mal abgesehen von der technischen Seite mit Ajax die ich nicht so recht beurteilen will, als eine große Marketingblase vor. Mir scheint als würden hier Fragmente existierender Techniken und Systeme genommen, zu einem grossen Bündel geschnürt und als schöne neue Welt verkauft.
Etwas wirklich Neues kann ich dem Ganzen nicht ansehen. Geht es euch da anders?
Für mich klingt das alles nach verkaufsförderndem Marketing-Recycling...
Warum soll immer die technologische Komponente im Vordergrund stehen?
Ich habe diesbezüglich aus dem angelsächsischen Raum einen ausgezeichneten Artikel gefunden: "
Communications 2.0: Beta is Better"
QUOTE ("What’s the Point? So @ let’s define what Web 2.0 is"
So, let’s define what Web 2.0 is.
To date, the best description we’ve found is by web developer and blogger Ian Davis. In his words, Web 2.0 is “an attitude rather than a technology. It’s about enabling and encouraging participation through open applications and services.” By this definition, ‘participation’ means the ability to contribute, share, mix and publish both data (technology) and ideas (content) through today’s web applications and services. Practical examples include the ability to post a photo from your smartphone in response to a BBC News article on their web site. Or taking the Google Maps API and mixing this up with some of your own code to produce a site that allows estate agents to reachs customers directly — and show where their property is. Web 2.0 is giving businesses new ways to reach customers — be they tech savvy teenagers or hard-nosed businessmen.
As such, today’s innovation is predicated on a realisation that the connected, chaotic nature of the web is something to be embraced, not restricted. AOL/Time Warner fails. YouTube wins. Any example of ‘broadcast’ communications on the web fundamentally misses the opportunity to exploit its connectedness, cost-effectiveness and scale. The future is all about creating ‘open’ web services, and standing back and letting customers loose on them. Which of course is anathema to the way in which communication networks have been run until now. This is the same point that was made during the last dot-com boom by The Cluetrain Manifesto:
“The Internet is a place. We buy books and tickets on the Web. Not over, through, or beside it. To call it a “platform” belies its hospitality. What happens on the Net is more than commerce, more than content, more than push and pull and clicks and traffic and e-anything. The Net is a real place where people can go to learn, to talk to each other, and to do business together. It is a bazaar where customers look for wares, vendors spread goods for display, and people gather around topics that interest them. It is a conversation.”
Nun, es geht primär mal darum, dem Nutzer mehr Möglichkeiten zu bieten, sich auszudrücken! Er hat mehr Bandbreiten und ist nicht mehr auf proprietäre Systeme angewiesen, sondern kann, unabhängig von Ort und Zeit, open, dank Opensource u.a., mitmachen!